muesli-564762_640

Je ovesná kaše špatná? aneb Jaká je nejlepší snídaně





V poslední době se objevují názory, že konzumace většího množství sacharidů po ránu není vhodná. To vede k dohadům, jestli je ovesná kaše vhodnou volnou a objevují se dokonce zlí jazykové, kteří tvrdí, že dát si po ránu ovesnou kaši je téměř stejně tak špatné, jako sníst celou krabici koblih. Kde je pravda?

Záleží, co vyhovuje vám

Bohužel, jednoznačná odpověď na otázku, jaká snídaně je nejlepší, neexistuje. A proč? Každý jsme naprosto jiný a naše těla fungují odlišně. Někdo má po ráno velký hlad, jiný je zvyklý snídani vynechávat a raději si více dopřeje večer. Někdo po ránu sacharidy tráví špatně a unavují ho nebo je po nich hned hladový, a druhý člověk zase nevydrží z energií z vajíček nebo se po nich cítí těžce. Pravdou tedy je, že se nedá říct, jaká snídaně je nejlepší. Každá má něco do sebe. Vyzkoušejte, co vyhovuje vám a podle toho se chovejte. Ovšem to, že daná snídaně vyhovuje vám nutně neznamená, že ostatní snídaně jsou špatné a nevhodné.

Ovesná kaše – sacharidová bomba

Pokud si uděláte čistou ovesnou kaši, získáte skvělý zdroj sacharidů. Kromě sacharidů ovesné vločky samozřejmě obsahují i malé procento bílkovin a tuků, převážně je však tvoří kvalitní komplexní sacharidy a obsahují vlákninu. Někomu taková snídaně naprosto vyhovuje. Pro vyvážení poměrů makroživin můžete vyzkoušet zamíchat do kaše protein (díky kterému získá skvělou chuť), přidat vajíčko (bílky), vzít si k tomu jogurt nebo tvaroh a celé to doplnit oříšky nebo ořechovým (případně arašídovým máslem). Díky těmto kombinacím získáte vyváženou snídani, která vám při správné velikosti porce dodá potřebnou energii na celé dopoledne. Pokud se i přesto cítíte těžce, chce se vám po ovesné kaši spát nebo máte za chvíli zase hlad, vyzkoušejte jinou snídani.

blueberries-531209_640

Avokádový krém – vysoký obsah zdravých tuků pro výživný start dne

Další možností, jak si dopřát vynikající sladkou snídani, která je v souladu se zásadami zdravého stravování a doplní cenné živiny a minerály, je avokádový krém. Potřebovat budete avokádo + přísadu na dochucení. Vhodný je například banán, který je možné jednoduše rozmačkat spolu s avokádem. Dále je dobré přidat trochu proteinu nebo kakao pro čokoládovou chuť. Pokud si k tomu dáte i tvaroh, jogurt nebo přidáte zmíněný protein, opět dostanete vyváženou snídani a zbývá už jenom pozorovat, co s vámi bude dělat.

Smoothie

Rozmixované ovoce s dalšími přísadami po označením smoothie je také vynikající volbou lehčí verze snídaně. Hodí se v případě, kdy pospícháte, nebo máte pouze chuť na něco lehkého. Do mixéru naházíte ovoce a k tomu přidáte libovolné další přísady – mléko, chia semínka, lněná semínka, špenát, trochu avokáda, zelený ječmen, protein a cokoliv dalšího. Opět myslete na to, aby vaše snídaně byla dostatečně vyvážená.

milkshake-1021027_640

Vajíčka nebo jiná snídaně bohatá na bílkoviny s určitým podílem tuku

Pokud máte raději slané snídaně, dopřejte si vajíčka s kouskem kvalitního pečiva nebo se zeleninou. Chybu rozhodně neuděláte a hned po ránu do sebe dostanete cenný zdroj bílkovin a zdravých tuků. V případě, že vám tato snídaně vyhovuje a energie vám dlouho vydrží, nemusíte nic řešit a dál můžete snídat to, co máte rádi.

kitchen-775746_640

Nenechte si vnutit, že je vaše volba špatná

Ať už je vaše snídaně jakákoliv, vždy myslete na to, že pokud vám vyhovuje a je alespoň trochu v souladu se zásadami zdravého stravování, klidně si jí dál dopřávejte bez ohledu na to, co říkají ostatní. Záleží totiž i na tom, co jíte po zbytek dne. Pokud je ovesná kaše jedním z mála zdrojů sacharidů po celý den, potom se jí rozhodně nevzdávejte.




Zaujalo Tě to? Sdílej s přáteli facebooktwittergoogle_plus