exercise-1203896_640

Plyometrie – skákáním k výbušné a dynamické síle

Definice říká, že plyometrie zlepšuje nervosvalovou aktivitu a rozvoj tzv. rychlých svalových vláken, tedy těch, které jsou nejdůležitější pro vyvolání výbušné síly. Nic vám to neříká? Výbušná síla souvisí s rychlostí, hbitostí a obratností. Hraje významnou roli v různých sportech od kolektivních po bojové. Plyometrický trénink využívá k jejímu rozvoji a zlepšování různé explozivní (výbušné) pohyby, jednoduše řečeno vše, co má něco společného se skákáním: výskoky, přeskoky, seskoky, ale patří sem např. i speciálně upravené kliky, dřepy či hody medicinbalem.

Výhody plyometrie

Jedná se o zábavnou alternativu k běžnému silovému tréninku, zlepšující kromě výbušné a dynamické síly také svalovou sílu, rovnováhu, hbitost a pružnost. Do svého cvičebního plánu můžete zařadit jak úplný plyometrický trénink, tak použít prvky plyometrie při jiných typech cvičení.

Co se týče zpevnění svalstva, je samozřejmě ideální pro nohy a rovněž hýždě. Pokud chcete zapojit i paže, vyzkoušejte např. hody medicinbalem, plyometrické kliky nebo plyometrický bench-press.

Není považována za klasické aerobní cvičení, ale budete-li jednotlivé cviky (poskoky apod.) provádět 30-60 vteřin bez pauzy, vaše tepová frekvence se pochopitelně zvýší.

Plyometrický trénink lze provozovat doma i venku, vždy ovšem na měkkém povrchu (tráva, gymnastická podložka). Není ani potřeba speciálního vybavení, avšak pro získání všech výhod byste měli občas zapojit již zmiňovaný medicinbal, kužely, molitanové překážky či bednu (pro přeskoky, výskoky a seskoky).

Nevýhody plyometrie

Jedná se o vysoce intenzivní cvičení nevhodné pro začátečníky. Chcete-li plyometrii zařadit do svých tréninků, měli byste už být zkušenějším sportovcem, jinak hrozí riziko zranění, časté jsou především záněty šlach. Proto ani zkušenější atleti nesmějí zapomínat, že po plyometrickém tréninku je vždy potřeba pár dní k regeneraci.

Plyometrie dále nepatří mezi tzv. nízko nárazové (nízko dopadové) fyzické aktivity, takže je náročnější na klouby.

Celkově pro vás není vhodná, jestliže nejste v dobré kondici anebo prostě jen hledáte cvičení, při kterém se nebudete hodně potit a které posílí především střed těla.

 

Plyometrie a váš zdravotní stav

Plyometrický trénink není vhodnou volbou pro lidi, kteří trpí artritidou a jinými problémy kloubů a kostí (jak je napsáno výše, je náročnější na klouby), poškozením nervů (např. z cukrovky – hrozí vyšší riziko zranění), onemocněním srdce, vysokým krevním tlakem či vysokým cholesterolem (pro ty je lepší cvičení s nižší intenzitou) a pro těhotné ženy (samotné zvětšování břicha, resp. nárůst hmotnosti v období gravidity zatěžuje kolena a kotníky a vazy, které pomáhají stabilizovat klouby, jsou v této době volnější, takže je opět vyšší nebezpečí, že se poraníte).

Stejně jako u jakéhokoli druhu tréninku platí, že máte-li jakékoli zdravotní obtíže, měli byste se před jeho zahájením poradit s lékařem a popř. si nechat doporučit vhodnější možnosti.

Zaujalo Tě to? Sdílej s přáteli facebooktwittergoogle_plus