tomato-2776735_640

Proč budou mít jednoduché diety a zákazy skupin potravin vždycky své příznivce

Proč se stále objevují skupiny lidí, které hlásají, že nejlepší je vyřadit tuk/cukr/pečivo/lepek/mléčné výrobky/dosaďte si klidně i něco dalšího…? V čem spočívá to, že se k nim další s ochotou přidávají a chtějí zkoušet vynechávat určité věci, protože si myslí, že to konečně zabere?

Hledají jednoduchá řešení. Snadné odpovědi na komplikované otázky.

Chtějí zhubnout. Ale nechtějí si zjišťovat příliš mnoho informací a chtějí jednoduchý návod, kdy jim někdo řekne, čemu se vyhnout a pak to bude fungovat. Jenže, co když nebude?

Pravda je taková, že na hubnutí v zásadě nic komplikovaného není. (Pokud si to v hlavě utřídíme) Je nám jasné, že musíme sníst méně energie, než vydáme. To znamená méně kalorií (ideálně ve správném poměru makroživin). Jenže pro řadu lidí jde o příliš abstraktní pojmy. Nechtějí počítat a nechtějí si zjišťovat, kolik energie by měli přijmout. Chtějí jenom několik jednoduchých bodů.

A takhle se to točí stále dokola.

Vyřazení cukru (potažmo sacharidů) funguje, protože se tím sníží celkový energetický příjem, a proto se hubne. Ne proto, že sacharidy jsou zlo.

Stejně to může být i s vyřazením lepku, mléčných výrobků, tuků a podobně v případě, že je ničím nenahradíme a ponecháme díru v přijatých kaloriích prázdnou.

Říkáte si, že to dává smysl?

Tak proč je tolik lidí, kteří věří, že je spasí vynechání cukru? Proč tolik lidí přestává jíst potraviny obsahující lepek, i když nemají žádnou intoleranci? Protože věří, že tohle jsou ty důvody, proč doteď nehubnuli. A protože jim takové řešení přijde srozumitelné, jednoduché a nad slunce jasné.

Dodržování zásady nejíst cukr je teoreticky jednoduché, protože konkrétně víte, co nesmíte. (To, že vás to pak láká ještě o něco víc, je věc druhá.) V porovnání se situací, kdy víte, že musíte ubrat na porcích, ale nevíte co přesně a jak. Vymyslet takový postup často trvá déle a chvíli máte pocit, že to nemáte úplně ve svých rukou.

Problém s nehubnutím často může spočívat v nedostatečném příjmu stopových prvků, vitamínů, případně bílkovin. Může se jednat i o zdravotní problém, kdy je často potřeba vytvořit sofistikovaný jídelníček přesně na míru danému člověku.

U zdravých lidí však vynechání jedné potraviny (skupiny potravin) nic neřeší!

Je potřeba nebát se jednoduchosti, která se ukrývá v rovnováze. Nemusíte striktně odmítat cukr, když ho denně nesníte velké množství. Nemusíte se striktně vyhýbat normálním těstovinám a pečivu, pokud vám po něm není špatně a sedí do kalorického příjmu pro hubnutí.

Najděte si svoji vlastní rovnováhu a nesvádějte základní chyby při snaze o hubnutí na jednu potravinu!

A víte co je na tom nejsmutnější? 

Že tohle všechno často pochopí jen ti, kteří si vyzkoušeli všechny možné restrikční diety a nesmyslné programy na hubnutí. Že těm, kteří jsou aktuálně #cukrfree, ale rvou tam tuku jak pro celou vesnici a sacharidy pro jiné metabolické funkce se jim nedostávají, to přijde úplně v pořádku a ještě se chvástají svou silnou vůlí. Ale vydrží to celý život? Toť otázka. Budou spokojení? Jen oni sami vědí. 

Ano, je dobré zkusit na pár dní omezit jednoduché cukry a fruktózu obsaženou ve zpracovaných cukrovinkách (ovoci se jako čert kříži vyhýbat nemusíte). Ostatně tyto potraviny by měly být ve zdravém jídelníčku obsaženy jen výjimečně a minimálně.

Až se dostanete k bodu, kdy přestanete obviňovat potraviny a zadíváte se kritickým okem na sebe a své stravovací návyky ohledně příjmu kalorií a makroživin kritickým okem, možná se začnou dít zázraky.

Protože extrémní opatření a přísné diety jsou pro lidi se zdravotními omezeními. Protože nechcete celý život žít ve strachu ze zrníčka cukru, co by vám omylem spadlo do kávy. Protože chcete zkoušet nové chutě a nebát se toho, že si s tím tělo dokáže poradit, když mu dodáte všechno to, co potřebuje.

Tohle je udržitelný zdravý životní styl a ne masochismus nízkosacharidových diet u těch, kterým tento styl stravování vůbec nesedí (u někoho je to jiné, protože je jiný metabolický typ).

Zamyslete se sami nad sebou, jak chcete ke svému tělu přistupovat. Jak hodně chcete podmiňovat jídlu svůj běžný život a jak hodně se chcete stresovat z toho, že si občas dopřejete něco dobrého, co následně úměrně vyvážíte zdravým jídlem a cvičením.

Přidejte se k nám do skupiny Chci být reálně FIT! a předávejte si motivaci, inspiraci, rady a tipy.

Zaujalo Tě to? Sdílej s přáteli facebooktwittergoogle_plus