christmas-cookies-2975570_640

Proč se nebát vánočního cukroví?

Pro všechny, kteří si hlídají postavu, představují vánoční svátky velkou zatěžkávací zkoušku. Někdy to však hrotí až příliš a výsledek může být dokonce opačný, než očekávali. Proč se nebát klasického „nefitness“ cukroví?

Dejte si pár kousků a buďte spokojení

Vánoce by měly být svátky plné pohody a spokojenosti. Nemělo by se jednat o dietní utrpení, kdy si každý den důsledně připomínáte, že přeci nemůžete ani jeden kousek, protože by vám z něj hned narostla druhá brada. Zbytečně se budete trápit, když není proč. Pokud nesníte plné talíře a nebudete se u toho pouze válet na gauči, nic hrozného se nestane. Během několika svátečních dnů (nejedná se tedy o celý měsíc nezřízeného jedení) se dá kalorický přebytek z cukroví v pohodě vyvážit.

Každé odlehčení vyššího kalorického příjmu se hodí, a proto se podívejte na tipy, jak na vánoční pochoutky s méně kaloriemi.

Rozumné množství „nezdravého cukroví“ vám během pár dnů neublíží.cinnamon-stars-2991174_640

Jsou nějaké „jedovaté“ přísady v klasickém cukroví?

A proč vlastně říkáme, že je běžné cukroví nezdravé? Vždyť neobsahuje nic vyloženě špatného. Koneckonců většina potravin není špatná, ale nezdravé je pouze velké konzumované množství.

Mouka

Zdroj sacharidů. Ve své bílé variantě neobsahuje téměř žádné prospěšné látky, ale na druhou stranu v ní nenajdeme ani nic škodlivého. Pokud nemáme alergii na lepek, naše tělo si dokáže s rozumným množstvím mouky hravě poradit. Opět platí, že v přiměřeném množství nám rozhodně neškodí.

Pro zdravější verze cukroví používejte celozrnnou mouku, případně sáhněte po žitné, ječné, špaldové, pohankové, kokosové a podobně.

Vajíčka

Přidávají se do několika druhů těst na cukroví a snad každý fitnessák ví, že ve zdravém jídelníčku mají své místo. Žloutek obsahuje vitamíny a minerální látky v kombinaci s prospěšnými tuky. Už dávno se také ví, že se nejedná o původce zlého cholesterolu. V bílku se zase ukrývají bílkoviny obsahující důležité aminokyseliny, jako je například lysin.

Takže vlastně takové kokosky z vyšlehaných vaječných bílků a s kokosem jsou výborným cukrovím.

Máslo/rostlinný tuk

Podstatnou složkou většiny druhů cukroví je máslo, případně Hera či jiný rostlinný tuk. Co se týká másla, jedná se o živočišný tuk. V rozumné konzumaci není jedovatý. Takže pár kousků cukroví není škodlivých.

Oproti tomu rafinovaný rostlinný tuk bychom se měli snažit omezit. Do nepečeného cukroví je možné pro spojení přidat například kokosový olej (který by neměl projít větší tepelnou úpravou).

Cukr

Klasický bílý řepný a třtinový cukr je sacharóza a skládá se ze dvou molekul glukózy. Právě glukóza vstupuje do celé řady metabolických dějů, jako je například syntéza glykogenu a energie pro mozkovou práci. Příjmem cukru si značně usnadňujeme štěpení, protože glukózu nemusí naše tělo lovit ze složených sacharidů, ale má jí téměř dokonale naservírovanou. V rozumném množství odpovídají dennímu příjmu, cukr škodlivý není. Neobsahuje vyloženě nic špatného, pokud ho nesníte celý balíček za den. Lepší variantu představuje méně zpracovaný hnědý cukr, který neprošel bělením.

Nahrazení cukru sladidly v podobě agávového sirupu je snad ještě horší, protože právě tento sirup se štěpí na sloučeniny nevhodné pro naše tělo. Vyzkoušet můžete med, datlový sirup, rýžový, javorový a další sirupy. Často obsahují vyšší podíl fruktózy, která by se neměla konzumovat v přílišném množství.

Ořechy

Patří do zdravého jídelníčku, protože obsahují neuvěřitelné množství minerálních látek a zdraví prospěšných tuků. Často se přidávají i do „nezdravého“ cukroví. Například vanilkové rohlíčky by měly být plné mletých vlašských ořechů a nechybí ani recepty s mandlemi. Pozadu nezůstávají ani lískové oříšky. Využít můžete snad všechny ořechy a semínka, která vás jenom napadnou. Sice zvýšíte kalorickou hodnotu cukroví, ale zároveň mu dodáte i nutriční hodnoty v podobě mikronutrientů.

nuts-2971675_640

Čokoláda

Kvalitní hořká čokoláda je antioxidant a má povzbuzující účinky. Pokud se vyhnete nekvalitním cukrovinkám, které opravdovou čokoládou rozhodně nejsou, můžete si v klidu dopřát cukroví polité hořkou čokoládou, výborný adventní kalendář, nebo čokoládové figurky visící na stromečku. Čokoláda k vánočním svátkům prostě patří skoro stejně tak jako stromeček.

Další přísady a koření

Schválně se zkuste zamyslet, proč by naše babičky dávaly do výborného cukroví něco špatného? V řadě receptů se objevuje například skořice a zázvor, což jsou přírodní spalovače tuků a posilovače imunitního systému.

I zdravé cukroví má kalorie

Uděláte si super zdravé cukroví, jako jsou například nepečené kuličky z datlí a zdravé marokánky. A sníte jich poměrně hodně, protože si přeci říkáte, že to je zdravé a fitness. Jenže překvapení. I tohle cukroví obsahuje kalorie a často velmi podobné množství jako to nezdravé. Na druhou stranu však můžou alternativní recepty obsahovat větší množství surovin s vyšším obsahem vitamínů, minerálů a dalších nutričně hodnotných látek.

A jak o vánočních svátcích nepřibrat?

Zaujalo Tě to? Sdílej s přáteli facebooktwittergoogle_plus