růstový hormon

Růstový hormon (HGH) a jeho zneužívání

Anabolické steroidy se využívají pro zvýšení tvorby svalové tkáně a pozitivní vliv na výkon organismu. Jejich užívání je nezákonné a může mít různé nebezpečné vedlejší účinky. Jedním z těchto steroidů je růstový hormon, v angličtině známý pod názvem Human Growth Hormone, ve zkratce HGH. Pro svůj přirozený výskyt v těle je obtížné dokázat jeho zneužívání. Přirozené zvýšení jeho hladiny v těle má ovšem pozitivní účinky.

Jak růstový působí na organismus?

HGH se tvoří v hypofýze a svou činností vyvolává produkci hormonů, které mají pozitivní vliv na zpevňování kostí a podporují syntézu bílkovin a tvorbu svalové hmoty. Jeho hladina je nejvyšší v dětství a s věkem se postupně snižuje.

Téměř nezjistitelný doping

Díky tomu, že růstový hormon se přirozeně vytváří a vyskytuje v lidském organismu, je velmi složité, odhalit, kdy je jeho hladina vyšší, než je přirozené. V dnešní době však již existují poměrně přesné testy na odhalení tohoto dopingu. Při správné aplikaci se často na tento způsob dopingu nepřijde. Ovšem i přes tuto výhodu se HGH neužívá v takové míře, jak by se dalo očekávat. Jeho velkou nevýhodou je vysoká cena. Na trhu se někdy vyskytují přípravky, které jsou prodávány jako HGH, ale ve výsledku se jedná o látky bez účinku. Další nevýhodou je skladování, kdy se HGH musí udržovat v teplotách mezi 2 ͦC a 8 ͦC.

Rizika zneužívání HGH

Zneužívání růstového hormonu je velmi nebezpečné, protože může mít velmi závažné trvalé následky. Velmi nebezpečné je výrazné snížení funkce štítné žlázy, zvětšení vnitřních orgánů a srdce. Dalším negativním efektem může být hyperglykémie. Při pravidelném užívání se objevuje akromegálie nebo gigantismus. Jedním z nejhorších vedlejších účinků je možnost vyvolání leukémie.

Jak mít vyšší hladinu HGH bez nutnosti vnější aplikace?

HGH se pravidelně a ve větších dávkách uvolňuje při spánku, proto nezapomínejte a dostatečný a kvalitní spánek. Tvorba je podpořena nízkou hladinou cukru v krvi, a proto se doporučuje před spaním nezařazovat stravu bohatou na sacharidy, ale spíše na kvalitní proteiny. Zvýšenou produkci HGH vyvolávají i tréninky o vysoké intenzitě, které netrvají déle než 90 minut, před kterými je vhodné doplnit zdroj proteinů s vyšším obsahem argininu a ornithinu.

Zaujalo Tě to? Sdílej s přáteli facebooktwittergoogle_plus