55159312 - whey protein powder in measuring scoop, protein bar, meter tape and dumbbell on wooden background.

Záchvatovité přejídání: Co to je a kdy se to stává?

Poslední dobou hodně diskutované téma a problém, se kterým se potýká až překvapivě velké množství lidí, kteří se snaží jíst zdravě a dodržovat určitý zdravý životní styl. Nejedná se jen o malý problém slabé vůle, ale často jde o nebezpečnou poruchu příjmu potravy, která se může přetvořit v jiný typ a vyústit ve větší problém.

Jak vypadá záchvatovité přejídání

Binge eating, jak se záchvatovité přejídání označuje v angličtině nespočívá jenom v tom, že si vezmete jeden kousek dortu nebo sníte tabulku čokolády. Tím to zdaleka nekončí. Ve výsledku to vypadá tak, že jíte i to, co vám normálně ani tolik nechutná a rvete toho do sebe tolik, až by se nezúčastněný pozorovatel divil, že neprasknete. Sníte všechno, co máte po ruce. Chcete přestat, ale nejde to. Automaticky sáhnete po dalším jídle, i když jste už úplně plní a vlastně ho ani nechcete. A neskončíte, dokud vám není opravdu blbě a necítíte se jako když vlk sežral Karkulku. Nebo přestanete ve chvíli, kdy vám dojde jídlo.

Těm, kdo to skutečně nezažili to prostě nedává smysl. Však ono to vypadá nelogicky a jako naprostá šílenost. Proč by někdo jedl, když už má dost? A je jen těžko pochopitelné, že při „zatmění“ během záchvatu to často ani jinak nejde. Podobně jako zvracení u bulimie nebo omezování jídla u anorexie. Ano, horší formy záchvatovitého přejídání je možné řadit právě na úroveň těchto dvou dalších poruch příjmu potravy. PPP není žádná sranda a kromě samotných negativních dopadů nevyváženého příjmu jídla, bývá horší i to, co se děje potom. Jak se lidé snaží zbavit velkého množství přijatých kalorií a nasazují tvrdé diety. Čímž se dostávají na začátek celého kruhu.

Kdy hrozí riziko vzniku opakujících se záchvatů jedení

Ohroženou skupinou jdou hlavně dívky a ženy, které se snaží získat vytouženou hubenou postavu s pomocí zbytečně drastických diet. Neustálé odpírání oblíbených potravin a dokonce některé ze skupin makroživin (nejčastěji sacharidy) vede k tomu, že si to tělo chce kompenzovat v náletech na ledničku. Riziko tedy hrozí při nedostatečném příjmu energie, který je výrazně nižší než energetický výdej. Problém může spouštět také špatné rozložení jídel během dne a nedostatečný přísun některého z důležitých minerálů. 

Málo jíte a zařazujete hodně kardia

Pokud je přesně tohle vás případ, připravte se na to, že chutě se budou čím dál více zvětšovat. Od záchvatovitého přejídání je to už jenom kousek k bulimii a ani jeden problém nepředstavuje nic pěkného, co by vás posouvalo při snaze o získání zdravého a štíhlého těla. Přidáním fyzické aktivity problém prostě nezmizí a může se naopak zvětšovat.

Nevyvážená skladba jídelníčku

Právě chybějící minerální látek a zbytečně odpírání si tuků, sacharidů nebo bílkovin vede k tomu, že je tělo chce přirozeně doplnit. Nejčastěji se v dietách výrazně snižuje příjem sacharidů nebo tuků, takže chutě během záchvatovitého přejídání velí přežrat se cukrovinkami, tučnými jídly a vším tím, co v režimu „nemůžete“.

Psychické příčiny

Problém představují i nejrůznější psychické problémy. Emoční jedení může být vyvoláno stresy ze zaměstnání, školy, vztahů a podobně. S jedením potravin bohatých na cukry a tuky se totiž uvolňují šťastné hormony, takže se k tomuto způsobu úlevy vracíme jako ke droze. Odstranění problému se záchvatovitým jedením potom spočívá ve vyřešení psychické příčiny. V žádném případě se nemusíte bát navštívit terapeuta, kdy pokrok výrazně urychlíte.

Psychická příčina může spočívat i ve vlastních zákazech určitých potravin, což nás z principu nutí po nich toužit ještě více, než když je máme „povolené“. I tady je však odstranění vlastních bariér otázkou dlouhodobější a trpělivé práce.

V dalším článku se podíváme na několik způsobů, jak bojovat se záchvatovitým přejídáním a znovu získat normální vztah k jídlu.

Foto: Copyright: samotrebizan / 123RF Stock Photo

Zaujalo Tě to? Sdílej s přáteli facebooktwittergoogle_plus