breakfast-1822190_640 (1)

Začínat ráno sladkou nebo slanou snídaní? Je to jedno, ale…





Všude se říká, že snídaně je start dne. Někdo nemusí snídat vůbec a cítí se dobře, ale pak jsou tu lidé, kteří bez snídaně prostě nefungují. Ti často řeší otázku, co si ráno dát? Je lepší sladká nebo slaná snídaně? A na čem opravdu záleží?

Sladká vs. slaná

Tady se určitě nedá říct, co je lepší. Někomu vyhovuje sladká snídaně, jiný si po ránu neumí představit nic jiného než slané jídlo. Dobrou zprávou ale je, že to je jedno. Na hubnutí nemá vliv, jestli si dáte slanou nebo sladkou snídani. To, na čem opravdu záleží jsou přijaté živiny a energie. Nejen během snídaně, ale i pak po zbytek dne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Sladká snídaně – ovesná kaše s borůvkami

Záleží na celkovém příjmu během dne

Ať už chcete zhubnout, nabrat, nebo udržovat, vždy závisí na tom, kolik energie za den přijmete a kolik spálíte.

příjem = výdej ► budete udržovat

příjem > výdej ► budete nabírat

příjem < výdej ► budete hubnout

Takže nemusíte vůbec snídat, pokud vám to nevyhovuje a když to doženete během dne, výsledky budou víceméně stejné. Časování jídel hodně závisí o pocitech. Někdo se vyloženě probouzí s chutí na snídani, ale existují i lidé, u kterých hormony tlumící činnost trávicí soustavy fungující během noci, zklidňují žaludek i po ránu a hlad prostě není. Jakmile se ale najíme, nastartuje se signální dráha, která spouští trávení a rozjíždí celý kolotoč.

V ideálním případě by měla být hladina hormonu zodpovědného za snižování aktivity sekrece žaludečních šťáv (somatostatin) negativně ovlivňována principy aktivovanými kortizolem, jehož hladina je při vzbuzení vyšší. Lidé, kteří se budí přirozeně brzo, mají často chuť a hlavně hlad na větší snídaně. Jedná se o zcela přirozený jev, do kterého je zapojena celá řada dalších hormonů a signálních drah. Organismus se po noci „strádání“ snaží získat zpátky ztracenou energii. Takže co z toho vyplývá? Pokud máte ráno hlad, tak jezte.

Makroživiny a mikroživiny

Skladba snídaně hodně závisí na tom, co vás zasytí a po čem se cítíte dobře. Příjem makroživin a mikroživin je dobré rovnoměrně rozdělit do celého dne (ale není to nutností). Dobrou volbou mohou být po ránu potraviny bohaté na vitamíny, které se během dopoledne dobře vstřebají a využijí. Na vlastních preferencích záleží, jestli si dáte hlavně sacharidovou snídani, nebo spíše s větším podílem tuků. V ideálním případě by jídlo mělo obsahovat všechny tři makroživiny.

Nezapomínejte ani na to, aby se snídaně skládala z nutričně výživných a málo zpracovaných věcí. Chybu určitě neuděláte trochou čerstvého ovoce nebo zeleniny a pomohou i semínka a ořechy.

Tip: 7 zdravých sladkých snídaní založených na bílkovinách a tucích

Co vám po ránu udělá dobře

Sami na sobě si vyzkoušejte, co vám dělá po ráno dobře. Jestli je to ovesná kaše s tvarohem nebo naopak vajíčka. Žádný univerzální recept na dokonalou snídani neexistuje, protože pro každého to znamená něco jiného. Pamatujte na to, až vám bude někdo říkat, že nějaké jídlo je po ránu špatné, ale vy víte, že se po něm cítíte skvěle.

Další tipy pro příjemný start dne:

  • sklenice vlažné vody s citronem
  • oblíbený čaj
  • dopřejte si čas a vychutnejte si snídani
  • vzpomeňte si, na co jste vděční a na co se daný den těšíte




Zaujalo Tě to? Sdílej s přáteli facebooktwittergoogle_plus