noodles-516635_640

Zdravější varianty příloh

Čím nahradit klasické přílohy, jako jsou smažené hranolky nebo houskové knedlíky? Podívejte se na některé zdravější přílohy.

Na úvod je však potřeba říci, že ani ostatní přílohy nejsou nezdravé a hlavně záleží na množství a na frekvenci, s jakou danou potravinu konzumujete.

Pohanka

Částečně zapomenutá příloha, která se dříve hojně využívala. Obsahuje celou řadu minerálů a prospěšných látek. Má pozitivní účinky na cévní soustavu a pomáhá posilovat pevnost cévních stěn, čímž snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Má lehce oříškovou chuť a hodí se téměř do všeho. Jako příloha k masu, místo těstovin do polévky, ale ve sladké variantě i jako kaše.

Quinoa

Semena merlíku chilského jsou bohatým zdrojem rostlinných bílkovin a díky obsahu vitamínů a minerálů se řadí mezi takzvané superpotraviny. Příprava je velmi jednoduchá. Po propláchnutí stačí uvařit v dvojnásobném množství vody a následně dochutit. Opět se hodí všude tam, kde vám bude chutnat. Od klasické přílohy, až po snídaňovou kaši.

Jáhly

Jáhly jsou potravina vyráběná z prosa. Je možné připravit je na slano nebo na sladko. Dají se z nich vytvářet chutné saláty.

Bulgur

Hrubá zrna pšenice, která obsahují minerály a vitamíny. Obsahují větší poměr sacharidů a jsou vhodnou přílohou k masu nebo pro ochucení salátů.

Rýže

Rýže je téměř vždy dobrou variantou. Pokud toužíte po tom nejlepším, je vhodná neloupaná přírodní rýže. Slupka, která je u klasické bílé ráže odstraňována, totiž obsahuje celou řadu vitamínů a minerálních látek, které jsou důležité pro náš organismus. Velmi dobrá a efektně vypadající je také červená rýže. Podle typu a druhu vaříme přibližně 15-40 minut zhruba v dvojnásobném množství vody.

Celozrnné těstoviny

Hlavně ty žitné nebo pohankové jsou skvělou náhradou klasických těstovin. Mají sice podobnou kalorickou hodnotu, ale obsahují vitamíny a živiny, které v klasických těstovinách z bílé mouky nenajdete. Navíc díky vyššímu obsahu vlákniny mají nižší glykemický index a zasytí vás na delší dobu.

Bramborové hranolky pečené v troubě

Všechny milovníky hranolek jistě potěší zdravější varianta. Z brambor nakrájejte hranolky, které si dochuťte podle potřeby a upečte v troubě do křupava. Žádné zbytečné množství oleje jako z fritézy a zároveň budete přesně vědět, z čeho se vaše domácí bramborové hranolky skládají.

Batáty

Batáty jsou někdy označovány jako sladké brambory, ale ve skutečnosti s bramborami nemají moc společného. Jedná se o hlízy povíjnice. Obsahují méně škrobu a o něco méně kalorií. Díky svému oranžovému až růžovému zbarvení se v nich nachází cenná zásoba beta karotenu. Mají lehce nasládlou chuť. Můžete je uvařit jako klasické brambory, vytvořit z nich hranolky nebo je rozmixovat a vytvořit pyré. Hodí se i pro přípravu sladkých jídel. Uvidíte, že při správném dochucení se jedná o vynikající a velmi zdravou potravinu.

Zaujalo Tě to? Sdílej s přáteli facebooktwittergoogle_plus