food-715542_640

Zdraví střev ovlivňuje mimo jiné i hubnutí





Mít zdravá střeva je často problém, který moc lidí netrápí až do té chvíle, než se něco pokazí s jejich zdravím. Projevit se to může různě a dokonce i lékaři často zapomenou přisoudit důležitost léčení dané nemoci právě obnovením střevní mikrobioty. Co všechno ovlivňují bakterie obývající náš organismus? Proč a jak bychom se o ně měli starat?

Mikrobiota

Většina z nás zná pojem střevní mikroflóra. Ten je však nepřesný a spíše se užívá termín střevní mikrobiota, který popisuje soubor všech mikroorganismů žijících v našich střevech. Kromě toho se prospěšné mikroogranismy nachází víceméně na celém našem těle od úst, přes pokožku až po pohlavní orgány.

Bakterie žijící v našem trávicím traktu. Zelené jsou ty dobré. Zdroj: http://www.nekomfortni-zona.cz

I přemíra hodných bakterií ale může škodit, takže všechno je hlavně o rovnováze. To ale platí pro celý život po všech stránkách. Velká část bakterií je předávána během přirozeného porodu, kdy podle výzkumů mají děti porozené císařským řezem výrazně nižší procento hodných bakterií.

Probiotika a prebiotika

Probiotika jsou již hotové produkty přímo obsahující prospěšné mikroorganismy osidlující naše střevo. Jsou doporučovány hlavně po užívání antibiotik a při snížené imunitě. Snažte se proto užívat antibiotika co nejméně. Lékař by měl vždy obhájit, proč je volba antibiotik nezbytná a zda neexistuje jiná cesta, protože ničí nejen ty špatné, ale i hodně bakterie.

Prebiotika

Prebiotika jsou látky, kterými se hodně bakterie živí. Jedná se o zejména o látky známé pod označením vláknina. Dobré bakterie se živí rozpustnou a nerozpustnou vlákninou. Prospěšné jsou i rezistentní škroby (např. inulin) a polyfenoly. Všechny tyto složky bychom měli přijímat v přirozené potravě. Co to v praxi znamená?

Potraviny pro zdravá střeva

Zařaďte tyto potraviny do jídelníčku a vaše střeva vám poděkují. Jedná se o zdroje vlákniny, rezistentních škrobů či polyfenolů.

  • ovoce, zelenina
  • houby
  • luštěniny
  • obilniny
  • ořechy a semena
  • zelený čaj, kakao, káva
  • topinambury

Zdroje potravy pro střevní bakterie podle obsahu hlavních látek. Zdroj: http://www.nekomfortni-zona.cz

Zdravý životní styl se všemi aspekty

Patří sem zdravá a vyvážená strava bohatá na potraviny využitelné pro náš organismus i složky, které nakrmí naše hodné bakterie. Nesmí chybět pitný režim ideálně sestávající hlavně z čisté vody. Jako korunu všemu nasadíme dostatečný přirozený pohyb. Rozprouděte svoji krev a lymfu, ať může probíhat signalizace, fungovat imunitní systém a správně pracovat systém detoxikace. Opravdu to není složité a největší zdraví najdeme v nejvíce přirozených věcech. Nejsou to drahé doplňky stravy ani žádná složitá dieta a šílené vynechávání všeho možného. Jen u každého jídla přemýšlejte, co dá vašemu tělu. Časem se naučíte zařazovat maximum prospěšných potravin pro skutečnou výživu svých buněk i kolonie bakterií, která chrání naše střeva a pomáhají nám bojovat s celou řadou nemocí.



Zaujalo Tě to? Sdílej s přáteli facebooktwittergoogle_plus