Proč v zimě doplňovat vitamín D

První předpis na léky, které dostane novorozené miminko je na vitamín D. Ano, je pravdou, že vitamínu D přijímáme z potravy velmi málo, a proto bychom měli myslet na to, jak jej aktivně doplnit. V období od podzimu do jara je v našem těle potřeba vitamínu D nejvíce znát.

 

Co umí vitamín D

Vitamín D je někdy označovaný jako vitamín ze slunce. Dále se vyskytuje v určitých potravinách. V ledvinách se z vitamínu D tvoří hormon kalcitriol a ten je zodpovědný za silné kosti. Dostatek vitamínu D znamená ochranu a prevenci před diabetem, roztroušenou sklerózou, osteoporózou a vysokým krevním tlakem. Je spojován i s vyšší náchylností ke chřipce. Vitamín D pomáhá s obranyschopností organizmu, bojuje proti mikrobům a virům. Je prevencí rakoviny tlustého střeva a kardiovaskulárních onemocnění.

 

Jak se projeví nedostatek vitamínu D

Nedostatek vitamínu D se projeví až po delším časovém období a výraznějším deficitu. Prvním signálem jsou bolesti kostí a svalů. Klesá vytrvalost a každý dotek je bolestivý. Osoba je více náladová a může mít potíže se spánkem. Častěji trpí na únavové zlomeniny.

 

Kdo je ohrožen nízkou hladinou vitamínu D

Nejvíce jsou ohroženy malé děti a starší osoby s tmavší kůží. Na pozoru se musí mít i osoby s Crohnovou chorobou, celiakií, obezitou a cystickou fibrózou. Ty by měly doplňovat vitamín D po celý rok. Ostatním postačí 20 až 30 minut na sluníčku každý den.

V zimním období, konkrétně od října do února však klesá hladina vitamínu D u všech jedinců, jelikož jej z potravy přijímáme nedostatek.

 

Doporučená denní dávka

Zdravý dospělý člověk by měl denně přijmout asi 20 µg.

Velké množství vitamínu D obsahují tučné ryby, například losos, sardinky, tuňák nebo makrela. Menší množství naleznete i ve vejcích, mase a játrech. Spolehlivým zdrojem vitamínu D je rybí tuk. Zakoupit si můžete i nejrůznější potravinové doplňky.


Jak bude reklama vypadat?
-
Chci koupit reklamu pod tímto článkem za 70 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
Zaujalo Tě to? Sdílej s přáteli facebooktwittergoogle_plus