Ovoce

Zdravá strava – jak na to – díl 1

Říká se, jste to, co jíte. A skutečně je to pravda. Sice se z Vás nestane přímo pizza nebo naopak salát, ale Vaše tělo bude stavěno a obnovováno z energie, kterou mu dodáte – a hodně záleží na kvalitě. Zdravá strava je základ, na kterém byste měli stavět.

V prvním dílu miniseriálu o zdravém stravování se podíváme na obecné rady a základní tipy, jak ozdravit svůj jídelníček.

Zpracované vs. nezpracované potraviny

Pamatujete si, kdy jste naposledy měli potravinu, která nebyla průmyslově zpracována a nebyla v uzavřeném obalu? U zpracovaných potravin nikdy skutečně nevíte, co všechno daná potravina obsahuje. Etikety jsou často popsány spoustou neznámých názvů. Výživová hodnota se navíc zpracováním většinou snižuje a tak dochází k tomu, že jíte pouze takzvané prázdné kalorie.

Zkuste vyměnit některé potraviny za čerstvou zeleninu, čerstvé ovoce, nebo nezpracované zdroje komplexních sacharidů (například pohanku, jáhly, neloupanou rýži) Odměnou bude více energie a kvalitnější stavební materiál pro Vaše tělo.

Zdravá strava je nezpracovaná
Nezpracované potraviny bohaté na živiny

Bílé a celozrnné pečivo – vybírejte správně

Často se doporučuje nahrazení bílého pečiva celozrnným. Je to z toho důvodu, že celozrnná mouka není zbavena šlupek a částí zrna, která obsahují důležité minerální a stopové prvky. Jedná se tedy o výživnější variantu. Při výměně bílého pečiva za celozrnné, ale dejte pozor, aby celozrnný výrobek obsahoval více než 80% celozrnné mouky. A neplatí pravidlo, že čím tmavší pečivo, tím zdravější. Někteří výrobci totiž přidávají karamel pro ztmavení pečiva, aby budilo dojem, že je zdravější.

Bílé pečivo není zdravá strava!
Celozrnné pečivo má obsahovat více než 80% celozrnné mouky

Správná skladba jídla

Každé jídlo by mělo obsahovat zdroj bílkovin, tuků, sacharidů a nejlépe i vlákniny. Ideální oběd by se tedy měl skládat z porce bílkoviny (maso, ryba, tofu, vejce, apod.), přílohy jako zdroje komplexních sacharidů (rýže, pohanka, celozrnné těstoviny, brambory, apod.) a zeleninové oblohy. Výsledný poměr těchto tří složek závisí na cíli, kterého chcete dosáhnout – udržování hmotnosti, redukce, přibírání. Důležitosti zastoupení jednotlivých složek potravy se bude věnovat další díl tohoto seriálu.

Nepřejídejte se

Velmi jednoduché, ale často až příliš porušované pravidlo. Nemusíte nutně sníst celou porci, pokud už opravdu víte, že jste plní. Pokud můžete, nechte si zbytek jídla třeba na svačinu, nebo na další chod, protože zbytečně se přejídat a přetěžovat trávicí soustavu opravdu zdravé není.

Sledujte reakci organismu

To, co je doporučováno jako zdravá a nezbytná součást jídelníčku, nemusí být dobré i pro Vás. Je důležité všímat si, jak Vaše tělo reaguje na určité potraviny. Řiďte se tím, jak se cítíte a nenuťte se do něčeho, co Vám opravdu nechutná a po čem se Vám dělá špatně.

Jídlo je přítel

Správná výživa pomáhá k dosažení cíle a slouží jako pohon pro organismus. Není to tedy nepřítel, který může za všechny tukové polštářky, ale je to něco, co dokáže pomoci a zlepšit kvalitu života. Poznávejte nové chutě, vychutnávejte si jídlo a buďte šťastní, že ho máte dost. Nakonec přeci nežijeme proto, abychom jedli, ale jíme proto, abychom žili.

Zaujalo Tě to? Sdílej s přáteli facebooktwittergoogle_plus