All in sázka pro zdravý život aneb Jak na rovnováhu v životě

Jestli se alespoň trochu pohybujete ve světě fitness, určitě vás neminula poslední módní vlna týkající se All in uzdravování. Jenže co to vlastně je a proč to nemusí být ideální cesta pro každého? A jak získat zdravou rovnováhu ve svém životě i jinak?

Z extrému do extrému

Při snaze o dokonalost se můžeme stát obětí extrémů. Striktní dieta se změní v extrémní tréninkový režim doprovázaný záchvatovitým přejídáním a podobně. Variant existuje celá řada, ale obecné ponaučení je stejné. Extrémy nepřináší nic dobrého. Ať už je to all in přejídání ve jménu „opravy“ organismu po dlouhých dietách či cokoliv jiného. Odpovědí na tuto strategií totiž bývá další extrém, který je střídaný dalším až do chvíle, než nastane rovnováha.

Dobrá strategie, ale…

Po dlouhé dietě a šíleném tréninkovém plánu a spoustě omezování může být dobrým nápadem na nic nečekat a vrhnout se do přibírání a regenerace po hlavě. Pomůže to nejen samotnému tělu, ale právě i psychice. Protože není nic horšího než si pomalu navyšovat kalorie při reverzní dietě a přát si, aby už uběhlo několik týdnů, kdy se hodnoty dostanou na vyšší čísla a břicho přestane kručet hladem.

Ale… Zároveň si můžete tělo i hlavu naprosto rozhodit. Z extrému do extrému v praxi vede k aktivaci jiného druhu metabolických drah, tělo najednou neví, co má dělat dřív. Ukládat glykogen, tuk, regenerovat svaly a všechny další procesy, které při větším kalorickém deficitu nemusely běžet naplno se najednou rozjedou. A pak je normální, že chvíli trvá, než se ustaví ideální rovnováha. A stejně jako u reverzní diety, tak ani v tomhle případě nevidíte uspokojivé výsledky hned a chvíli to trvá. A tou chvílí může být myšleno několik měsíců nebo dokonce let.

Jak na zdravý životní styl v rovnováze

Každý den máte na začátku ideálně 100 % energie. Jak jí rozdělíte?

33 % pro sebe, 33 % pro práci a 33 % pro rodinu, blízké a kamarády.

Rovnováha je všechno. Dalo by se říct, že tohle je ideální řešení, kdy zbývá jedno procento, které můžete věnovat do kterékoliv oblasti. Jenže rovnováha je proměnlivá. Pravdou ale je, že ideálních dnů moc není. Naopak během celého týdne mohou být dny, kdy věnujeme téměř 100 % práci a rodině. A tyhle dny potom potřebujeme vyvážit například víkendem, kdy zase věnujeme 100 % sobě tak, že si dopřejeme procházku, zacvičíme si, připravíme si oblíbené jídlo a budeme dělat čistě to, co nás baví.

Na to, že rovnováha je důležitá jsem přišla už před více než 3 lety – viz článek Rovnováha. Ve všem. Všude. Vždy.  A za uplynou dobu se mi to potvrdilo snad ve všech oblastech života.

Začnete výzvou

Výzva, pokud není extrémní a rozumně sestavená, může představovat dobrý způsob, jak si vytvořit zdravý návyk. Může jít například o výzvu, kdy si dáte za cíl, že každý den ujdete alespoň 5 kilometrů nebo 10 000 kroků. Nebo si řeknete, že si dáte každý den pořádnou porci zeleniny a zaměříte se na zdravější jídla.

Každá výzva by měla být časově ohraničena. Například na 14, 21 nebo 30 dní. Po skončení výzvu vyhodnotíte, protože jde o dostatečně dlouhou dobu pro zjištění, jak vám to vyhovovalo.

Utřiďte si priority

Pro optimální rozvržení času a energie musíte poznat základní oblasti, do kterých je chcete a potřebujete investovat. Udělejte si pomyslný žebříček, kde seřadíte své aktivity a zájmy. Má to ale jeden drobný háček, protože cvičení, hubnutí ani zdravá strava by neměly být na prvním místě. Výjimkou jsou profesionální sportovci. Pro rekreační účely by bylo takové řešení dlouhodobě neudržitelné a v budoucnu by mohlo znamenat problémy v jiných životních oblastech.

Netrapte se prohrami z minulosti

Není nic horšího, než se trápit ve špatných věcech z minulosti. Ať už jde o neudělanou zkoušku nebo nedodrženou výzvu na cvičení a zdravou stravu. Stejně se nic nezmění a akorát si ubíráte část energie, kterou můžete investovat smysluplněji. Čím horší věci budete muset hodit za hlavu, tím to pak půjde lépe. Zní to zvláštně, ale i tady funguje tendence ke zlepšování po několika opakováních.

Hledejte nové příležitosti ke zlepšení

Nepřítelem dlouhodobého úspěchu a posouvání vlastních hranic je stereotyp. Když děláte pořád stejný trénink, nerozvíjíte se ve svém oboru, nic nového se neučíte a podobně. Oblastí, ve kterým se chcete nebo potřebujete zlepšit přitom může být celé řada. A jak to bývá skoro u všeho, každý malý krok se počítá. Nebojte se navštívit novou tréninkovou lekci, workshop, zajít na zajímavý seminář, nebo vyzkoušet poslouchání inspirativních podcastů. Dodá vám to novou motivaci a možná objevíte něco úplně nového, co se pro vás později stane prioritou. Život dokáže být hodně pestrý, když se neomezujete a jdete svým šancím naproti.

 


Jak bude reklama vypadat?
-
Chci koupit reklamu pod tímto článkem za 70 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
Zaujalo Tě to? Sdílej s přáteli facebooktwittergoogle_plus

FIT rok 2018

FIT rok 2018

Prosinec 28, 2017